WebDelft

Wat maakt een website goed?

een-goede-website

Wat maakt een website een ‘goede’ website? Dat is een goede vraag, en dat is eigenlijk voor iedereen anders. Wel zijn er een aantal standaarden waar een website aan moet voldoen, om het als een goede website te kunnen beschouwen.

Waar moet een goede website aan voldoen?

Het hebben van een website is in deze tijd bijna voor elke ondernemer prioriteit. Het is een belangrijk communicatiemiddel voor klanten, en voor veel bezoekers ook het eerste contact met jouw bedrijf. Niet geheel onbelangrijk dus dat jouw website goed functioneert en doet wat die moet doen.

Maar hoe kun je dan weten of je een goede website hebt? Daar is helaas niet één allesomvattend antwoord op te geven, maar er bestaan zeker enkele belangrijke criteria die een indicatie kunnen geven.

Volgens ons voldoet een goede website aan:

  1. Duidelijk doel
  2. Mooi design
  3. Zichtbare call-to-actions
  4. Logische indeling
  5. Snelle laadtijd
  6. Goede beveiliging
  7. Goede vindbaarheid op Google
  8. Gebruiksvriendelijk design voor alle apparaten
  9. Actuele content

1. Duidelijk doel

Elke pagina van je website moet een specifiek doel hebben. Of het nu gaat om het informeren van je bezoekers, het aanbieden van producten of diensten, of het verzamelen van contactgegevens, elke pagina moet een duidelijke intentie hebben.

Het primaire doel van de contactpagina is om bezoekers aan te moedigen contact met je op te nemen. Wanneer je dit doel voor ogen houdt, wordt het indelen van deze pagina een stuk eenvoudiger.

Belangrijke onderdelen op een contactpagina zijn uiteraard de contactgegevens, maar ook het vereenvoudigen van het contactproces speelt een belangrijke rol. Dit kan bijvoorbeeld door het toevoegen van een eenvoudig te gebruiken contactformulier.

2. Mooi design

Een mooie website trekt niet alleen bezoekers aan, maar houdt ze ook langer vast. Een goed ontworpen website reflecteert de professionaliteit en de identiteit van jouw bedrijf. Het is daarom ook erg belangrijk dat je niet alleen een goed functionerende website hebt, maar ook een mooie website. Zie het zo, als mensen niet graag op je website komen, zullen ze ook niet de functionaliteiten kunnen ervaren.

3. Zichtbare call-to-actions

Je wilt het je bezoeker zo eenvoudig mogelijk maken om de gewenste actie te ondernemen, dus ze moeten niet hoeven te zoeken naar manieren om actie te ondernemen.

Of het nu gaat om het inschrijven op een nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte of het doen van een aankoop, zorg ervoor dat je call-to-actions opvallen, op een logische plek staan en duidelijk zijn.

duidelijk-zichtbare-cta-knop-coolblue
Voorbeeld van een goede Call-to-Action

4. Logische indeling

Een intuïtieve navigatie en structuur maken het voor bezoekers eenvoudig om te vinden wat ze zoeken, wat de gebruikservaring aanzienlijk verbetert.

Zorg er dus voor dat je website logisch is ingedeeld, doe dat door jezelf te plaatsten in de schoenen van jouw bezoeker.

5. Snelle laadtijd

Tegenwoordig wilt iedereen alles snel, dus ook het antwoord op de vraag waar zij naar op zoek zijn. Niemand heeft zin om langer dan 3 seconde te wachten om een contactformulier in te vullen.

Websites die snel laden, hebben een lagere bounce rate en een hogere conversieratio.

6. Goede beveiliging

Het waarborgen van de veiligheid van je website en de gegevens van je bezoekers is belangrijk voor jou en jouw klant. Dit versterkt het vertrouwen in jouw bedrijf en zorgt ervoor dat klanten zich veilig voelen bij het doen van transacties.

7. Goede vindbaarheid op Google

Een website die goed scoort in de zoekresultaten van Google is gemakkelijker te vinden door potentiële klanten.

Zorg er daarom voor dat jouw website geoptimaliseerd is voor zoekmachines (SEO) om je zichtbaarheid te vergroten.

8. Gebruiksvriendelijk design voor alle apparaten

Jouw website moet op alle apparaten, van desktops tot smartphones, een optimale gebruikservaring bieden. Dit houdt in dat het design responsief moet zijn en zich automatisch aanpast aan verschillende schermformaten.

9. Actuele content

Zorg ervoor dat de inhoud van je website up-to-date is. Dit toont aan dat je bedrijf actief is en dat geeft jouw bezoekers een reden om terug te komen.

Voorbeeld van een goede website

Dit is een perfect voorbeeld van een goede website: Milesfurther. Deze website is duidelijk, gebruiksvriendelijk, en heeft een mooi design. Met een intuïtieve navigatie, snelle laadtijden, en optimale beveiliging zorgt het voor een prettige gebruikerservaring.

milesfurther-website

Conclusie

Een goede website is dus snel, veilig, gebruiksvriendelijk en goed vindbaar op Google. Het heeft een helder design, duidelijke doelen per pagina en effectieve call-to-actions. Belangrijk is ook dat de wesite werkt op alle apparaten en actuele informatie biedt.

Door te voldoen aan al deze kenmerken garandeer je dat jouw bezoekers de best mogelijke gebruikerservaring beleven, en worden omgezet in een loyale klant.

Hulp nodig met het maken van een goede website? Geen zorgen, we helpen je daar graag bij. Neem contact met ons op, of bekijk eerst wat voor websites en webshops we maken.

Laten wij kennismaken